VBK 60 år

Klubben 60 år 2021

Då Covid-19 i dagsläget inte gör det möjligt att fira våra 60 år fysiskt som vi helst hade velat, så planerar vi att uppmärksamma det under året på hemsidan med olika berättelser och tillbakablickar.

Klicka på den tillbakablick du vill titta på

Tillbakablick 1   Tillbakablick 2   Tillbakablick 3  Tillbakablick 4   Tillbakablick 5   Tillbakablick 6

Första tillbakablicken - starten av Vimmerby brukshundklubb

Klubben startade 1961 efter initiativ av Carl Alvefuhr. Den var från början belägen i Storebro och hette Vimmerbyortens brukshundklubb. Sedan 1969 har vi funnits på det ställe där klubben ligger idag. 1994 bytte klubben namn till Vimmerby brukshundklubb. Carl Alvefuhrs son Roger har uppmärksammat klubbens jubileum och berättar följande:

"Min far Carl Alvefuhr grundade klubben 1961, då var jag en liten grabb som gick i skolan i Storebro! Det är så roligt att veta att klubben fortfarande lever kvar om än under förändrat namn och på annan plats! Min far var en av de första poliserna som på eget initiativ utbildade sig på Arméns Hundskola! Mina föräldrars hundintresse präglade uppväxten och hundar, hästar och katter har varit en stor del av livet!

Det jag kommer ihåg är att min far hade en brun Dobermann vid namn Hero som var hans tjänstehund, kanske Ni har några gamla foton från någon träning! Den var otroligt lydig nästan som en robot och en enmanshund som inte var tillgänglig för övriga familjen!

Eftersom man på den tiden arbetade ensam som polis var Hero en trogen medarbetare som var med och grep och transporterade många busar i bilen! Vi hade även en finsk schäfertik vid namn Lillamie vom Elkardo som var min bästa vän under uppväxten! Hon var som en stormamma och månade om allt och alla! Hon blev mamma till ganska många valpar som blev fina brukshundar!

Jag har väl vansläktats eftersom familjens intresse har blivit herdehundar, de är inte något som man får absolut lydnad på, lär sig snabbt men bestämmer själva när det är läge att göra som husse eller matte säger! Vår nuvarande hund, Laris, är nog det finaste man kan komma en familjehund, han värnar sin familj vilket inkluderar min fru Kicki och katten Nikova men i övrigt så är allt främmande något som inte tolereras! Lycka till i framtiden!"