60 år 2

Klubben 60 år 2021

Tredje tillbakablicken - intervjuer med tidigare aktiva medlemmar

Maivor Uhrström

”-Jaa, du! Vi var med i brukshundklubben i en herrans många år!” När vi får fundera tillsammans en stund så kommer vi fram till att Lasse och Maivor Uhrström var aktiva i Vimmerby brukshundklubb från mitten av 60-talet och in i början av 90-talet. Lasse var ordförande i flera perioder och därtill instruktör och Maivor hade olika uppdrag i styrelse och sektorer. ”-Man kan väl säga som så att vi hjälpte till att bygga upp brukshundklubben. All fritid gick åt till brukshundklubben, och så tävlade vi ju ganska mycket.” Dottern Maria växte s a s upp i klubben och var även hon aktiv under sina ungdomsår. Maivor berättar vidare att klubben aldrig fick några pengar från kommunen utan man finansierade verksamheten genom lotterier – ”-vi hade mycket lotterier och de var lätta att sälja”, fikaförsäljning där den som ansvarade för fikat bakade och skänkte till klubben, samt att hela utbyggnaden och renoveringen av klubbstugan skedde med ideella krafter. ”-Det var många som hjälpte till med det bygget!”

”-Och så hade vi våra fester med musik och dans varje år!” Så var det, under flera år på 70-80-talen hade man medlemsfester med god mat och dans till orkester!

Berit och Lasse Carlsson

Lasse gick med i brukshundklubben 1970, året innan familjen köpte sin shetland sheepdog Jessica. Lasse och Jessica gick nybörjarkurs och allteftersom tiden gick involverades både Lasse och Berit i klubben. Berit var med i programkommittén under många år och förutom att fixa kaffe och baka till träningarna (självklart bakade man hemma och skänkte fikabrödet till klubben) var hon med i alla arrangemang som Hundens dag och den årligen återkommande festen, där maten hämtades från Vena värdshus. Kvällen avslutades med dans till levande orkester! Berit satt även i styrelsen som sekreterare under många år. Mycket av klubbens verksamhet bekostades via lotterier där både Berit o Lasse var involverade. Och som Berit säger: ”-vi kom ju med i klubben hela familjen, det var ju så socialt och barnen var med på allt vi gjorde”. Men bland var mormor barnvakt när Berit och Lasse åkte iväg på tävlingar med Jessica och vid något tillfälle hördes mormor muttra ” det där hunneriet” – kanske var det så att hon tyckte att familjens hundintresse var lite väl stort ibland!

Lasse var instruktör och tävlingsledare och när klubbstugan byggdes ut var han med och snickrade;

” -jag hade kurser och så byggde vi på klubbstugan två kvällar i veckan och så tävlade vi på helgerna”

Lasse och Jessica klättrade upp i lydnadsklasserna relativt snabbt. På 70-talet hörde det inte till vanligheterna att en sällskapshund som sheltien tävlade i lydnadsklass 3, så många blev överraskade när ekipaget dessutom började placera sig överst på prispallen. Vid en tävling i Tranås konstaterade domaren ”-jag vill inte kalla det en tävling, det var en uppvisning” när Lasse och Jessica vann med 318 av 320 möjliga poäng. De deltog vid fyra SM-tävlingar med fantastiska tre pallplaceringar, varav SM-vinsten i Skutskär 1979 självklart är den största vinsten!

Det finns så många minnen från tiden i brukshundklubben; alla vännerna, ledarhunden från Sollefteå som deltagit på Hundens dag och rymde på promenaden, Duellerna med Västerviks bk, allt man gjorde tillsammans på klubben! Efter Jessica blev det ingen mer hund för Berit och Lasse men de kommer fortfarande gärna till klubben då vi har tävlingar eller Hundens dag! Och så måste ju Lasse kolla att SM-kortet hänger kvar på sin plats!

Bild från tävling, troligen Eksjö 1976 eller 1977

Köket i början av 1990-talet

Lasse debuterar i SM, Norrköping 1977 med sin Sheltie Jessica

Bild från någon slags tävlingslek med ungdomssektionen - 1978 eller 1978.